Tuesday, December 19, 2006

 

Is nice !

'The youngest director in the Iranian film industry' is in Sydney. Zijn naam is Borma Kazerani. En om Allah-weet-welke-reden is hij in mijn homestay terecht gekomen.

Ik heb hem het koosnaampje 'Mad Mullah' meegegeven, want hij is een beetje een drama queen. De 'Mad Mullah' achtervolgt hier namelijk iedere huisgenoot, gewapend met een paar onleesbare Iraanse filmtijdschriften met zijn foto in. De volgende mantra herhalend :"Look I'm a famous director in Iran, yéeees". Nu zou ik een bekende regisseur niet snel in de Vanity fair zien staan met een foto al poserend onder de douche, maar in Iran moet dat kunnen.

Hij verstaat zo weining Engels dat elk gesprek slapstick wordt. Om zich verstaanbaar te maken heeft hij een zakcomputer die de Engelse vertaling hardop uitspreekt. Waarna hij met een fout accent de computer naspreekt. (hilarisch gewoon)


Mr Kazerani had gedroogd kangeroe- en krokodillenvlees bij zich. Ik heb mijn tanden in de gedroogde krokodil gezet en ik kan u vertellen dat gedroogde krok niet echt een lekker hapje is.

Borna komt in Sydney Engels studeren en daarna wil hij de studierichting 'hoe word ik director in 2 jaar' gaan volgen aan de universiteit van Sydney. Maar hij heeft hier na één week al zoveel heimwee naar zijn thuisland dat ik betwijfel of hij dat gaat volhouden. Om zijn heimwee te verzachten hangt hij hier urenlang intercontinentaal te bellen.

Borna heeft in Iran al enkele films op zijn naam staan, waaronder een film met de nobelprijswinnares Shirin Ebadi. Volgens Borna is zij : "worldfamous in the world", voor Hermanski was ze een 'nobele' onbekende. Met deze film had director Kazerani een prijs gewonnen op het 'wereldberoemde' filmfestival van Kathmandu (ik verzin dit niet).

De filmprijzen van Kathmandu noemen de gouden yakskes. Boran heeft dus thuis in Teheran een gouden yakske op zijn schouw staan ... (graptje)

Ik ga verhuizen naar een homestay dichter bij het strand aan de andere kant van de Harbour bridge. Meer daarover in de volgende aflevering.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?